Board Game Arena to pierwsza i największa platforma internetowa, na której można pograć w gry planszowe online. W swojej bazie posiadają pokaźną liczbę planszówek (850+), która stale rośnie. Już teraz możecie zagrać w tak znane gry jak Catan, 7 Cudów Świata, Agricola, Epoka Kamienia, czy chociażby klasyki pokroju Poker, Szachy, Go. Możecie dołączać do stołów czy turniejów stworzonych przez społeczność, przeróżnych grup, rywalizować z innymi graczami w arenie, zostać alfa/beta testerami bądź tłumaczami. Założenie konta i możliwość grania jest zupełnie darmowa. Jedynym płatnym (nieobowiązkowym) elementem, jest możliwość zakładania stołów i to tylko dla części gier (tzw. premium). Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, abyście grali w te gry zupełnie za darmo!
W ramach LVLmind – Olimpiady Sportów Umysłowych zorganizujemy darmowe i płatne eliminacje na stronie BoardGameArena, korzystając z ich własnego systemu turniejowego. Korzystanie z Board Game Arena pozwala nam organizować turnieje eliminacyjne, które ciężko byłoby zorganizować fizycznie. Każdy turniej eliminacyjny wiązałby się z wieloma problemami organizacyjnymi czy finansowymi. Jakie problemy mamy na myśli? Na przykład:
A teraz powyższe zestawienie, pomnóżcie przez ilość planowanych turniejów eliminacyjnych. Dokładnie. Byłoby to wysoce ryzykowne, nieopłacalne i mało kto byłby tym zainteresowany. Turnieje online nie wymagają tak wielu elementów związanych z przygotowaniem wydarzenia na żywo. Sama Olimpiada będzie sporym przedsięwzięciem. Dlatego dla każdego, kto poważnie podchodzi do Olimpiady, warto zrozumieć, w jaki sposób Board Game Arena radzi sobie z przebiegiem turniejów i jakie mogą powstać problemy w trakcie eliminacji. Ważne jest również, aby wszyscy gracze rozumieli, jak powinni się zachowywać, szczególnie w odniesieniu do tego, co możesz, a czego nie możesz zrobić, jeśli graczowi w Twojej grze skończy się czas.
W ramach eliminacji będziemy korzystali z automatycznych turniejów, tj. założonych wcześniej. Turniej uruchomi się w odpowiednim momencie sam. Oprócz turniejów automatycznych, istnieją również turnieje ręczne (tj. takie, które tworzymy w specjalnych sytuacjach, np. potrzeba dogrywki na kilku pozycjach). Jednak nie musisz sobie zaprzątać tym głowy. Po prostu chcemy, abyś był świadom tego faktu.
BGA określa, kto będzie grał przeciwko komu w każdej rundzie. W trakcie turniejów, będziemy głównie korzystać z systemu szwajcarskiego. Krótko mówiąc, oznacza to, że gracze będą grać przeciwko przeciwnikowi, który ma taki sam wynik jak oni w turnieju, z którym jeszcze nie grali, o ile to możliwe. Ważne jest to na samym starcie turnieju. W tym systemie, gracze są dobierani w pary na bazie ELO, czyli tzw. siły gracza (ELO to system rankingowy do obliczania poziomu graczy na podstawie ich wzajemnych pojedynków). Wygląda to w następujący sposób:
W zależności od ilości graczy, system sprawdza wpierw czy liczba graczy jest podzielna przez liczbę graczy wymaganych do utworzenia stołu. W przypadku nieodpowiedniej ilości, gracze niedobrani otrzymują tzw. pominięcie (automatyczna wygrana). Pozostali gracze są dobierani w pary na bazie ELO. Gracz z największą ilością punktów otrzymuje gracza z ich najniższą ilością. Dalsze mecze są zestawiane tak samo (2 vs. X-1, 3 vs X-2 itd.). W następnych już spotkaniach, gracze są dobierani na bazie wyników w turnieju i powyższego parowania.
Niestety system BGA nie decyduje o wielu innych czynnikach. W każdej rundzie zostaną określone pary, a następnie system losowo zadecyduje, kto będzie pierwszym graczem. W niektórych turniejach możesz mieć pecha i często grać na drugim miejscu, a innym razem możesz mieć szczęście.
W grach wieloosobowych na BGA, system grupuje prowadzących graczy, w meczu nr. 1, następną grupę graczy w meczu nr. 2 i tak dalej, aż do najsłabszych, którzy trafią do meczu z ostatnim numerkiem. Nie da się uniknąć powtarzających się przeciwników, ponieważ ta opcja może stworzyć bardzo dziwne pary w późniejszych rundach. Ponownie, jak w przypadku gier 1v1, kolejność graczy jest losowa dla każdej gry.
BGA przydziela każdemu graczowi część całkowitego czasu przeznaczonego na każdą grę, a gracze powinni zawsze grać tak, aby ukończyć grę, zanim skończy się ich czas.
Sposób, w jaki zegary są zaprogramowane na BGA, może powodować, że zegar widziany przez jednego gracza będzie oddalony o kilka sekund od tego, który widzą inni gracze a nawet sam system BGA. Gracze powinni zatem wziąć pod uwagę, że pozostała ilość czasu mniejsza niż 10 sekund oznacza, że istnieje ryzyko, że zabraknie im czasu.
BGA automatycznie zakończy grę po upływie całkowitego dozwolonego czasu, aby przejść do następnej rundy. Dozwolony czas to zazwyczaj suma czasu na myślenie przyznanego każdemu graczowi plus 5 minut przerwy, aby zapewnić graczom czas na dołączenie do gry. Jeśli w grze zabraknie czasu na ukończenie gry, wynik zostanie określony na podstawie tego, kto wykorzystał najmniej czasu.
Gry dla 2 graczy
W grach dla 2 graczy gracze powinni skorzystać z opcji „pomiń turę graczy poza czasem”, która pojawi się na ekranie, tylko jeśli przeciwnik będzie miał ujemny czas. Nie wymusza to natychmiastowej rezygnacji danego gracza, ale daje mu ~20 sekund na wykonanie ruchu przed rezygnacją. Jeśli gracz będzie kontynuował wykonywanie ruchów w ujemnym czasie, a partia zostanie zakończona, wynik gry zostanie uznany za ważny. Innymi słowy, możliwe jest wygranie gry, nawet jeśli skończył Ci się czas.
Jeśli przeciwnik wykorzystał znacznie więcej czasu, niż mu przydzielono, możesz przerwać wykonywanie ruchów i poczekać, aż upłynie całkowity czas gry. Jeżeli tak się stanie, a pozostanie Ci jeszcze więcej czasu, zostaniesz ogłoszony zwycięzcą. Bądź jednak ostrożny, ponieważ obaj gracze mogą wejść w czas ujemny, a gra będzie trwać nieco dłużej (ponieważ BGA pozwala na 5 minut plus czas na zegarach każdego gracza). Robisz to na własne ryzyko. Jeśli będziesz miał mniej czasu niż przeciwnik, to ty przegrasz!
Gry wieloosobowe
W grach wieloosobowych graczom nie wolno korzystać z opcji „pominięcia tury graczy poza czasem”, z wyjątkiem okoliczności opisanych poniżej. Gracz, który niewłaściwie skorzysta z tej opcji, otrzyma 0 punktów za grę (kara nakładana jest retrospektywnie na koniec turnieju). Zasada ta obowiązuje, ponieważ BGA nie pozwala na kontynuację gry po upływie limitu czasu dla gracza, psując wynik wszystkim innym graczom biorącym udział w grze. Przypomina się graczom, że nie powinni wykorzystywać więcej niż przydzielonego im czasu, a my zastrzegamy sobie prawo do nałożenia kary na graczy, którzy przekroczą przydzielony im czas.
Należy pamiętać, że w przypadku turniejów uruchamianych przez nas ręcznie obowiązują inne zasady, ponieważ gry niestandardowe można kontynuować po przekroczeniu limitu czasu dla gracza. W takich przypadkach prosimy o zapoznanie się z regulaminem turnieju (dostępnym na stronie wydarzenia).
Rozłączenia
Jeśli gracz rozłączy się z grą, prosimy, abyście rozważyli tę sytuację i dali przeciwnikowi szansę na ponowne dołączenie i dokończenie gry, nawet jeśli rozłączenie spowoduje, że wykorzysta on więcej czasu niż mu przydzielono.
W grach wieloosobowych odczekaj 10 minut, aby gracz mógł ponownie połączyć się z grą. Jeśli nie będą mogli ponownie dołączyć po 10 minutach, pozostali gracze mogą „pominąć turę graczy poza czasem” i wymusić zakończenie gry. Upewnij się, że przeznaczyłeś 10 minut, w przeciwnym razie możesz zostać ukarany za usunięcie gracza zgodnie z powyższymi zasadami. Jeśli nie masz pewności, kiedy możesz zakończyć grę, możesz skontaktować się z administratorem turnieju.
Bardzo uczulamy wszystkich graczy, aby nie wykorzystywali techniki grania czasem. Będziemy analizować każde spotkanie, które zostanie zgłoszone, lub gdy zaistnieje podejrzenie, że owa taktyka była wykorzystywana. Nie omieszkamy karać takowych graczy.
System remisów w turniejach na platformie Board Game Arena w przypadku pojawienia się pominięcia bądź nieobecności graczy.
Gry dla 2 graczy
Remisy rozstrzygane są za pomocą Buchholza (znanego również jako suma wyników przeciwników). W przypadku remisu, BGA wyświetli sumę punktów przeciwników, jednak w niektórych przypadkach wynik ten nie będzie prawidłowy, ponieważ BGA obecnie nie uwzględnia graczy bez pary i graczy, którzy wycofali się z turnieju. Aby ocenić prawdziwy remis w systemie Buchholza, do wyświetlanego remisu z BGA należy dodać następujące elementy:
Celem tych wyliczeń jest sprawiedliwe dostosowanie systemu dla graczy, którzy otrzymali pominięcie lub grali z graczami, którzy nie grali przez cały turniej.
Po podliczeniu, ponownie ocenimy obliczenia BGA dotyczące remisu Buchholza na koniec turnieju, aby określić pozycje i który gracz (gracze) awansuje lub zostaną wyeliminowany z turnieju. Jeśli obaj gracze awansują, a remis wpływa tylko na rozstawienie, rankingujemy graczy w kolejności określonej przez BGA na podstawie ich systemu remisu.
Gry wieloosobowe
Remisy rozstrzygane są za pomocą Buchholza (znanego również jako suma wyników przeciwników). W przypadku remisu, BGA wyświetli sumę punktów przeciwników, jednak w niektórych przypadkach wynik ten nie będzie prawidłowy, ponieważ BGA obecnie nie uwzględnia graczy bez pary i graczy, którzy wycofali się z turnieju. Aby ocenić prawdziwy remis w systemie Buchholza, do wyświetlanego remisu z BGA należy dodać następujące elementy:
Stworzyliśmy Olimpiadę Sportów Umysłowych, ponieważ tak jak Ty jesteśmy fanami umysłowych potyczek, uwielbiamy grać i rywalizować ze sobą nawzajem. Brakowało nam imprezy na poziomie, która mogłaby być czymś więcej, niż tylko Mistrzostwami Polski w ramach jednego tytułu.
My wiemy, że LVLmind to coś więcej. Czas przekonać Ciebie.
Zapisz się do newslettera
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024 LVLmind
Strona stworzona przez Karczma Gier
POLITYKA PRYWATNOŚCI | REGULAMIN OLIMPIADY | KODEKS POSTĘPOWANIA